Disconcerting.

Jag gick förbi Systemet (det som jag går förbi de gånger jag går hem ifrån skolan) och skulle köpa något att dricka till ikväll. Det var andra gången jag var på Systemet och första gången jag var där ensam. Det var också första gången jag besökte ett Systembolag utan självbetjäning. Det var som förr-i-tidens-specerihandlare; man stod i kö och väntade på att få säga till biträdet vad man skulle ha varpå de sprang och hämtade det.

Jag kom dit strax efter två. Butiken stänger tre. Det var 40 nummer före mig i kön; en salig blandning av damer med barnvagnar, tonåringar som uppenbarligen inte hade åldern inne, äldre män som köpte mycket öl och bar med sig ut i en sliten tygpåse... Grabbgäng i 30-årsåldern som säkerligen jobbar med media och som köpte dyr Whisky. Modebloggande kvinnor i 'their middle twenties' med Acnekappor och second hand boots.

Och alla väntar. I tystnad. Och stirrar på klockan och undrar om de kommer hinna få betjäning innan klockan slår tre.

Mycket lustigt var det.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha vad konstigt... Om jag gick till ett sånt system skulle jag ba "ja hej, det billigaste vinet ni har på tetrapack tack"!

2010-02-08 @ 12:37:16
URL: http://barbalalaa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0