Ett modernt land

Jag trodde ju att Tyskland var ett modernt, civiliserat land.

Det stämmer inte.

Förutom att hela landet (i alla fall Bayern) verkar stängas av helt på söndagarna så är de inte ett dugg förtjusta i bank- eller kreditkort här.

Jag var inne på Drogerie:et för att köpa tvättmedel. Förstå min förvåning när damen i kassan säger till mig:

"Nicht Visa!"

"Was?" stammar jag?

Okej om de inte hade tagit internationella kort eller något åt det hållet, men Visa är ju ändå världens mest använda kort...

När jag dessutom var inne på Saturn (en elektronikaffär) för att försöka köpa mig en telefon och insåg att för att köpa den var jag tvungen att
1) Registera den med hjälp av ett pass hos en person
2)Få en "bill" av en annan person
3)Gå ner en trappa och betala där.

... blev jag lite trumpen.

Dessutom kunde jag betala för telefonen med kort men inte för själva påfyllningen till kontantkortet. Den behövde jag betala med kontanter. Suck, säger jag bara.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0